Brödbak i Gjutjärnsgrytan.

Mat och Bak / Baka bröd, baka eget bröd, bröd i gjutjärnsgryta, brödbak, gjutjärnsgryta, grytbröd, matbröd / Permalink / 0
Det hade kommit ut en ny Pirkka-tidning (motsvarande typ ICAs Buffé) som jag plockade med hem senast jag var och handlade. Brukar finnas mycket roliga recept i dem och nu fanns det bland annat lite brödrecept. Jag gillar brödrecept som ska jäsa över natten och som man snabbt fixar färdigt på morgonen sen, och det här skulle man inte ens knåda så tummen upp för det! 
 
Grytbröd 
4dl vetemjöl
2½ dl jästbrödsvetemjöl
½dl rågmjöl
1tsk torrjäst
1½tsk salt
½dl (mörk) sirap
3dl 42-gradigt vatten
Olja
(1tsk fänkålsfrön, 1tsk anis, ½tsk pomeransskal)
 
1. Blanda de torra ingredienserna (brödkryddorna om man vill). Tillsätt vattnet och sirapen och rör ihop snabbt (knåda inte!). Täck degbunken med plastfolie och låt jäsa 12-16h i rumstemperatur.
2. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och forma till ett runt bröd med hjälp av mjölet. Knåda inte utan vik in degens kanter under brödet så får du ett runt bröd. Låt jäsa under bakduk ca 30min.
3. Lägg en gjutjärnsgryta med lock i kall ugn och låt ugnen värmas till 225grader. Olja in grytans botten när ugnen är varm och lätt i brödet. Täck med lock. Grädda i 30min. Ta bort locket och grädda ytterligare 15min.
4. Stjälp upp brödet på ett galler och låt svalna. Ytan förblir knaprig när du inte täcker med bakduk.
 
 
Till top